Публікації
17:32
25 Листопада
407

25% українців з тих, котрі готові «продати» свій голос, зроблять це, якщо кандидат їм і так подобається – результати опитування

Публікації

64,5% опитаних українців заявили, що ні за яких обставин не продадуть свій голос. Однак ті, хто вважають сам продаж голосу можливим, називають порівняно невеликі суми, що можуть мотивувати людей це зробити. 12% респондентів назвали суму менше 500 грн, ще 6% — від 500 до 1000 грн.

Такими є результати опитування, проведеного Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології з 22 жовтня по 12 листопада 2021. Участь в опитуванні взяли 2003 українців

64,5% респондентів заявили, що не готові «продати» свій голос за жодних обставин. Серед тих, хто все-таки потенційно готовий зробити це, найпопулярнішою опцією є варіант проголосувати за того кандидата/партію, які й так їм подобаються, але водночас і отримати за це гроші — 25%. Ще 18% кажуть, що все залежить від конкретних обставин, а 13% готові продати голос, коли будуть впевнені, що це не призведе до проблем чи негативних наслідків для них особисто. Ще 8,5% погодяться у випадках, коли у них попросять про це люди, яким вони довіряють, а 6,3% — якщо їм запропонують справедливий розмір винагороди.

Стосовно потенційної готовності «продати» свій голос, то в західних областях таких респондентів найменше — 70% заявили, що в жодному випадку не готові «продати» свій голос. Водночас у південних областях таких 60%. Також простежуються вікові закономірності. Загалом молодші виборці частіше виявляли готовність «продати» голос. Лише 50% виборців до 30 років сказали, що в жодному випадку не готові продати свій голос. Водночас серед старших респондентів таких 60–70%. Значна частка молодих виборців (37,3%) вважають, що готові продати свій голос, коли їм і так подобається кандидат чи партія. Також серед молоді значно частіше зустрічається будь-яка інша мотивація для виправдання «продажу» голосу.

Більшість респондентів вважають, що в питанні підкупу виборців винні обидві сторони — 62%. Ще 26% вважають, що основну відповідальність має нести той, хто ініціює та здійснює підкуп (кандидат чи партія). Лише 7% вважають, що основним винуватцем є сам виборець, який продає свій голос.

Абсолютна більшість опитаних вважають, що технології підкупу виборців впливають на результати виборів. Так, 33% думають, що такий вплив є дуже великим, а ще майже 50% — що такий вплив скоріше є. Лише 3,5% вважають, що технології підкупу виборців взагалі не впливають на результати виборів.

Ще майже 33% скоріше погоджується з нею. Повністю не погоджуються 4% опитаних. Найменше погоджуються з такою тезою мешканці великих міст (понад 500 тисяч населення), але і там респондентів, які вбачають в цьому серйозну проблему, є абсолютна більшість. Ті виборці, які безпосередньо стикалися з підкупом, загалом частіше називають цю проблему найбільш серйозною у виборчому процесі.


Дослідження провів Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології з 22 жовтня по 12 листопада 2021 року методом CATI (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера; computer-assisted telephone interviews) на основі випадкової вибірки номерів мобільних телефонів. Опитування відбулося на замовлення Громадянської мережі ОПОРА. Вибірка репрезентативна для дорослого населення (віком 18 років і старше) України.

Опитування проводилося у всіх областях України, окрім територій, які тимчасово не контролюються владою України, — АР Крим, окремі райони Донецької та Луганської областей.

Польовий етап тривав з 02 до 11 листопада 2021 року. В результаті було зібрано 2003 анкети.

Для компенсації відхилень від офіційних статистичних даних (Держстат на 1 січня 2019 року) були побудовані ваги. Для обрахунку показників масив даних необхідно зважувати (змінна weight2000).

Статистична похибка вибірки (з імовірністю 0.95 і з врахуванням дизайн-ефекту 1,1) не перевищує 2.4% для показників, близьких до 50%, 2.1% — для показників, близьких до 25%, 1.5% — для показників, близьких до 10%.