Як медіа маніпулюють здорожчанням цін на продукти харчування у Тернополі

Новина про те, що протягом вересня-жовтня у Тернополі «стрімко» та «відчутно» ростуть ціни на продукти харчування активно шириться в українських та місцевих онлайн-медіа останні декілька днів.

Як інформують ЗМІ, в середньому ціни у супермаркетах і на ринках зросли нa 5-10%, а окремі товaри подорожчaли нa 30%. Чи не маніпулюють на актуальній для людей темі, перевіряли фактчекери.

ВЕРДИКТ: МАНІПУЛЯЦІЯ

ДОКАЗИ І АРГУМЕНТАЦІЯ:

Щодо зростання цін на товари харчування ЗМІ посилалися, як на джерело інформації, на Головне управління статистики України. Проте активного гіперпосилання вони не подавали. На сайті самого Управління справді є показники зміни споживчих цін на товари та послуги у вересні, зокрема зміни цін на продукти харчування (експрес-випуск «Індекси споживчих цін у Тернопільській області у вересні 2020 року»).

Проте згідно показників ціни на товари харчування та безалкогольні напої загалом у вересні знизилися, про що медіа не згадали.

«На споживчому ринку області у вересні ціни на продукти харчування та безалкогольні напої в цілому знизилися на 0,2%», − йдеться у експрес-випуску.

Найбільше подешевшали фрукти та овочі. Також знизилися ціни на борошно пшеничне, молоко, рибу та продукти з риби.

Ціни на деякі продукти справді подорожчали, зокрема на яйця, масло, кисломолочну продукцію, макаронні вироби та соняшникову олію,  але не на вказані у ЗМІ 5-10%, а то й 30%.

За даними Управління, яйця подорожчали на 5,4%, цукор, масло, кисломолочна продукція, макаронні вироби, олія соняшникова − на 2,6-0,9%.

Насправді, сезонне зростання цін є закономірним і стосується не тільки Тернопільщини. Це загальна тенденція усього споживчого ринку України. Щороку восени ціни на окремі товари та послуги зростають, а навесні навпаки – зменшуються. Приміром, в інших регіонах також спостерігається здорожчання цін на яйця, макаронні вироби, соняшникову олію, масло, а також інші продукти залежно від регіону. На вартість деяких продуктів харчування вплинула цьогорічна врожайність.

Висновок: онлайн-видання подали інформацію маніпулятивного характеру про підвищення цін на продукти харчування, зокрема завищили показники, що засвідчують їх здорожчання. Також медіа у своїх повідомленнях виділили лише інформацію про зростання вартості продуктів, не згадавши натомість, що ціни на продукти харчування у вересні в цілому знизились.

Матеріал підготовлено Тернопільським медіа-центром в рамках проекту «Протидія фейкам і маніпуляціям на місцевих виборах» за підтримки фактчек-проєкту «БезБрехні».