Як не піддаватися на передвиборчі маніпулятивні технології

В Тернопільському прес-клубі відбувся тренінг на тему «Фактчек – доступний інструмент протидії фейкам і маніпулятивним технологіям». Його провів медіа-тренер Олександр Гороховський, керівник факчек-проекту “БезБрехні”.

В наш час в ЗМІ відбувається цілеспрямовані маніпуляції, пропаганда. Акцент робиться не на фактах, а на думці про ці факти, каже Олександр Гороховський. Зараз, порівняно з минулими часами, люди знаходяться в шаленому інформаційному потоці, але знають про інформацію досить поверхнево.

Емоції беруть гору над аргументами. Факт стає другорядним. Переконувати людину, яка апелює емоціями, неможливо. Але можна раціонально спростувати її тези.

 

В передвиборчий період ця тема є особливо важливою. Будь-які вибори, на думку спікера, це змагання технологій. В наш час масово використовують вже й маніпулятивні технології. Недостатньо просто донести до виборця інформацію про свою програму, свої проекти тощо. Потрібно примусити виборця повірити, зберегти цю віру і донести цю віру до виборчої дільниці.

Для підтримання цієї віри, людина має знаходитися в постійному специфічному інформаційному потоці. Людина вірить, що ці слова, які їй транслюють, є важливішими за все інше. Відбувається змагання гасел.

Щодо маніпулювань, то є маніпулювання сіре або чорне. Сіре ми бачимо на білбордах. Чорне – це компромат, це грубі інформаційні повідомлення, які інколи навіть порушують моральні людські цінності. Останні вибори, на жаль, продемонстрували велику кількість цих технологій.

Людина в такій ситуації керується не адекватністю думки а контрадекватністю. Багато інформації в передвиборчий період подається на емоційному сприйнятті – через емоційні відео-матеріали, через емоційні тексти. Тому виборцю потрібно тверезо, неупереджено і об’єктивно оцінювати ситуацію. Слід ставити запитання щодо реальності ситуації, реальності того, що їй обіцяють. Отже, спікер закликає всіх думати не емоціями, а включати раціо.

 

Репортер: Галина Жук

Контент виготовлено у співпраці з Тернопільським прес-клубом за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.