Соціологічні служби в передвиборчий період – їхня кількість і мета

Незабаром Україну накриє хвиля виборів, спочатку президентських, а потім парламентських – розпочинається тривала передвиборча кампанія..

Як відомо, на виборах висуваються як реальні кандидати і партії, так і нікому невідомі, і не знати звідки і чиї вони є… Тому досить популярним явищем в останні роки стає таке поняття, як соціологічні рейтинги. Соціологічні служби, які проводять ці рейтинги, є як загально відомими і тими, кому можна довіряти, так і є багато тих соціологічних служб, які мають сумнівну репутацію. Це дуже важливо, і про це слід пам’ятати кожному свідомому виборцю.

Чому з’являються ці фіктивні соціологічні рейтинги, і як їх відрізняти від справжніх? На сайті http://texty.org.ua/d/socio/ можна побачити перелік 80 псевдосоціологічних служб. Також вони подають перелік служб, чиїй соціології слід довіряти. Серед правдивих – КМІС, СОЦІС, «Рейтинг», «Соціальний моніторинг», Центр Разумкова і інші…

Також існує ще така організація, як Фонд «Демократичні ініціативи», яка дорожить своєю репутацією. Цей Фонд виступає посередником між громадськістю і соціологічними службами. За словами медіаконсультатнта Ігоря Куляса, який нещодавно провів в Тернополі тренінг про передвиборчі нюанси, цей Фонд «Демократичні ініціативи» замовляє опитування в таких служб як КМІС і Фонд Разумкова. Слід зазначити, що Фонд «Демократичні ініціативи» робить опитування не лише політичного характеру, а й соціологічного, економічного тощо. Всього понад 10 різних напрямків.

Отже, мусимо пам’ятати, що фіктивні соціологи працюють, тому що їх наймають нечесні політики, щоб бути показаними у вигідному для цих політиків світлі. Адже виборець, за своїм типом психології, не дуже хоче голосувати за кандидата з низьким рейтингом. Також не слід забувати про вплив сусідньої північно-східної країни і про її бажання вплинути на виборця,  просунувши свого кандидата з нібито високим рейтингом.

Щоб перевірити соціологічну службу на її справжність, слід пам’ятати про декілька речей. На сайті http://texty.org.ua/d/socio/ подано такі критерії:

  • чи згадується дана соціологічна фірма в міжвиборчий період, чи вона вигулькує саме напередодні якихось виборів;
  • слід проаналізувати публічні і непублічні зв’язки даних соціологів з політиками і партіями;
  • які саме, чиї саме ЗМІ поширюють рейтинг даної соціологічної служби;
  • наскільки велика різниця між соціологічним прогнозом даної фірми і остаточними реальними результатами голосування на виборах.

Водночас, Соціологічна асоціація України закликає не маніпулювати на темі довіри-недовіри соціологічним службам. Адже слід довіряти чесним організаціям і не треба всіх поливати брудом. Це є небезпечна технологія, яка остаточно заплутує виборця і підриває довіру до соціології як науки, наголошують вони.

Журналіст:  Галина Жук

Контент виготовлено у співпраці з Тернопільським прес-клубом за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується
міжнародною організацією Internews.